söndag 10 februari 2013

Tillbaka till henne - Sara Lövestam



Betyg: BBBBB
(av fem möjliga)

Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: mars 2012 (inbunden)
dec 2012 (pocket)
Antal sidor: 585 sidor
ISBN: 9789164203847 (inbunden)
9789186969806 (pocket)
Ett par skor. En trälinjal. Ett par stålbågade glasögon. En silverbrosch.

Av en slump, eller egentligen genom en olycka, hamnar de alla hos den desillusionerade Hanna, som gömmer dem under soffan. Hon har nog med sitt meningslösa jobb på Arbetsförmedlingen, sin irriterande pojkvän och en mor som aldrig slutar påminna henne om hennes brister. Men föremålen försvinner inte, utan tränger tvärtom längre och längre in i hennes medvetande och förändrar henne.

År nittonhundrasex trampar folkskollärarinnan Signe ilsket genom Tierp. Ett brev från Stockholm har bekräftat det hon redan visste, att den moderna demokratitanken inte gäller alla. När den imponerande talarinnan Brita Löfstedt med vänninnan Anna anländer till Tierp, börjar Signes liv handla om mer än undervisning. Rösträttskampen växer sig starkare och med den passionen då en komplicerad kärlekshistoria tar sin början.


Sara Lövestam är född 1980 och arbetar som lärare i svenska för invandrare och som frilansskribent. Hennes blogg fick tidigt stor uppmärksamhet av bland annat magasinet QX, som 2007 värvade henne som krönikör. Sara har också varit bisittare i radioprogrammet Lantz i P1.
Våren 2009 vann hon tävlingen Bok-SM med sitt manus för debutromanen Udda.
I havet finns så många stora fiskar utkom 2011 och mottogs väl av både läsare och recensenter. Tillbaka till henne är Sara Lövestams tredje roman.

Jag har ångest när jag ska berätta om den här boken, för det känns som om inga ord i mitt ordförråd kan beskriva alla känslor som har väckts när jag läste denna roman. Den har trängt sig in i mitt allra innersta och tagit mig med storm.
Jag blev nyförälskad, djupt beroende och det slutade med en oerhört stor saknad efter Hanna och Signe.
Detta är en bok som man sträckläser för att den är så bra, man vill veta hur det går både för Hanna och Signe (och alla andra karaktärer med för den delen). Samtidigt vill man inte att den ska ta slut då den har kommit att bli som en älskare som du inte kan tänka dig att gå till sängs utan varje kväll.

Den här boken har allt; kärlek, vänskap, svek och kamp.

Det som fångar mig är karkatärerna och hur lätt jag identifierar mig med dem båda. Hanna som lever på 2010-talet, inte trivs med sitt jobb och är i ett förhållande som tycks ha stagnerat. Signe som finner det orättvist att män ska ha en högre lön då de utför exakt samma arbete och som för första gången får uppleva äkta kärlek då hon faller pladask för en annan kvinna. Jag känner all kärleken precis så starkt som om jag befann mig i Hannas och Signes kroppar.
Eftersom jag själv har gått skrivarkurser så vet jag hur oerhört vikitgt det är med språket i en berättelse och när jag läser den här boken så imponeras jag, samtidigt som jag avundas, Saras språk och hur lätt hon tycks kunna hitta orden och formuleringarna.
Älskar hur dåtid växlar med nutid, hur de två olika kvinnornas liv vävs samman. Det är så snyggt gjort och jag kan inte göra annat än att älska den här boken och jag garanterar att ni också kommer att göra det.
LÄS DEN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar