lördag 9 december 2017

Tyst väntan - Liz Nugent

Betyg: BBBB/5

Förlag: Modernista
Utgivningsår: december 2017
ISBN: 9789177018452

Lydia Fitzsimons bor i det perfekta huset med sin make, den framgångsrike advokaten Andrew, och deras son Laurence. Det är egentligen bara en enda sak hon längtar efter för att hennes liv ska bli riktigt fulländat. Men det sista hon förväntar sig är att denna strävan ska leda till den unga Annie Doyles död ...
Familjen går in i en negativ spiral. Lydia gör allt för att skydda sin oskyldige son och deras sociala ställning, medan Andrew håller på att bryta samman. 

Snart visar det sig att Laurence inte är så naiv som Lydia tror och att hans intresse för den mördade Annie Doyle och hennes familj kan innebära slutet för hans egen.

L
IZ NUGENT
är en irländsk författare som gjorde stor succé med sin debutroman Unravelling Oliver.
Hon har även nominerats till det prestigefyllda irländska litteratur-priset Francis McManus Short Story Award. Liz Nugent är fortfarande bosatt i sin födelsestad Dublin. Tyst väntan är hennes hyllade andra roman.

Nu när jag har läst ut boken kan jag säga att dess baksidetext verkligen inte gör boken rättvisa. Den här historien har så mycket mer vändningar och vridningar än vad som kan utläsas där.  
Jag är ju extra förtjust i den psykologiska biten i thrillers och spänningsromaner; hur karaktärer förvrider sanningar, får andra att omedvetet göra som de vill och hur dessa mindgames verkligen fördjupar bokens handling på det viset. Om du, precis som jag, gillar detta och läser denna bok, blir du verkligen inte besviken!
Jag gillar också att varje kapitel varvas med att berättas ur Lydias, Karens eller Laurences perspektiv.
Ju närmare slutet jag kom, desto mer spännande blev historien och boken omöjlig att lägga ifrån mig. Slutet var en aning oväntat och tragiskt och lämnade mig med en känsla av bitterhet gentemot en av karaktärerna.
Absolut en mycket läsvärd bok!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar