lördag 3 mars 2018

Det sista experimentet - Emma Ångström

Betyg: BBB+/5

Bokförlag: Piratförlaget
Utgivningsår: september 2017
ISBN: 9789164205162

"Man kan tycka att de där ritualerna låter naiva, och vi var bara barn. Jag antar att de flesta är intresserade av det ockulta under uppväxten. Det är ett utforskande som allt annat. Men för Freja var det större än så, hon tog det på stort allvar. Det var inte bara barnslig nyfikenhet - hon sökte efter sitt arv. Hon ville hitta sig själv i allt det där. 
I början var jag skeptisk, det kan jag erkänna. jag trodde på vetenskapen, allt skulle gå att bevisa. Men jag kan inte avfärda det. Särskilt inte nu. Särskilt med tanke på vad som hände sedan."

Sommaren 1995 är den varmaste sommaren på decennier. Fjortonårige Dante ska tillbringa lovet i pittireska Sundborn hos sin excentriske farfar och hans fru Signe som har en förkärlek för det ockulta. Men där finns även Dantes karismatiska barndomsvän Freja med en sprakande energi och gnistrande gröna ögon.
Farfadern tar med ungdomarna på utflykt till Säters hospital, ett gammalt mentalsjukhus där de får veta mer om Frejas avlägsna släktingar Agnes och Vera. Efter besöket blir Freja besatt av att följa i deras fotspår och ta reda på om det finns ett liv efter döden och hon drar med sig Dante in i en värld av svartkonst och okända krafter.

Emma Ångström arbetar vid sidan av skrivandet som kommunikationschef på ett arkitektkontor. Detta är hennes tredje skönlitterära bok och tidigare böcker är Mannen mellan väggarna (2016) Recension här! Och allt är förvridet (2009).

Det sista experimentet är en en riktigt ryslig och otäck bok som verkligen smyger sig på och kryper under skinnet.

Jag gillar miljöskildringarna mycket; de soliga, varma sommardagarna, med bad, knastrande grus och gräs under fötterna. Intryck som tar mig tillbaka till mina egna sommarlov.
Men här finns också dagar som bär på ett annalkande åskoväder som väntar på att explodera. Den fuktiga, tunga och tryckande luften som varslar om att något hemskt kommer att ske. Om det dessutom adderas en del svarkonst och våghalsiga experiment som är bortom allt förstånd så förstår ni vad som väntar.
Dock känner jag att bokens baksidetext kanske utlovade lite mer mystik och övernaturligt än vad den infriade.


Det berättas även en parallell historia med en kvinna som hålls inlåst i ett mörkt och kallt utrymme. Hon vet inte själv var hon är eller hur hon kom dit, men författaren har verkligen lyckats att fånga kvinnas utsatthet, rädsla men även viljan att överleva.
Jag upplever att denna historia är mer intressant för mig och är det som får mig att läsa vidare för att se hur dessa två hänger ihop och hur det ska gå för kvinnan.

Boken snabbläst med korta kapitel och är endast 230 sidor. Passar därför perfekt för någon som vill ha spännande och ryslig en bok att läsa lite då och då när korta tillfällen ges eller sträckläsning över en dag/helg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar