lördag 5 maj 2018

Bokhandeln på Riverside Drive - Frida Skybäck

Betyg: BBBB+/5

Bokförlag:
Louise Bäckelin förlag
Utgivningsår: mars 2018
ISBN: 9789188447814
Charlotte är för ung för att vara änka, för ung för att förlora den hon älskar. I sitt vilsna tillstånd tar hon en paus från sitt framgångsrika företag och söker ro på den skånska landsbygden. Men så får hon ett oväntat besked; hon har ärvt ett hus i London av en moster hon knappt visste att hon hade. Och huset inrymmer en bokhandel.

Inställd på att sälja huset flyger Charlotte till England, där den konkursfärdiga Riverside Bookshop och den excentriska personalen verkar bortom all räddning. Men trots att Charlotte inte vet något om hur man driver en bokhandel växer snart en gemenskap med den motsträviga personalen fram.
Samtidigt som Charlotte kämpar för att rädda bokhandeln inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför har Charlotte aldrig fått träffa sin moster och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i huset?

FRIDA SKYBÄCK flyttade själv från Skåne till London på vinst och förlust och kom hem med ett nyfunnet intresse för engelsk litteratur och den stora kärleken. Numera bor hon i Lund med sin man och deras två barn. Bokhandeln på Riverside Drive är hennes femte roman.

Bokhandeln på Riverside Drive är verkligen en feelgoodroman när den är som allra bäst! Den innehåller en fin blandning av allt en bra bok ska ha; kärlek, vänskap, böcker, sorg, udda men älskvärda karaktärer (+ en butter gammal hankatt som charmar mig totalt!) samt obesvarade frågor kring realtioner som blir besvarade i slutet av boken.
Jag älskar att handlingen är förlagd till en riktig bokhandel med välfyllda bokhyllor från golv till tak, stegar och härliga stamkunder.
Eftersom jag själv har jobbat i åtta år i en bokhandel, som dessutom har det gamla stucket med bokhyllor i mörkt trä, så kändes det som att komma hem. <3
Dessutom fanns det med scener i boken med hög igenkänningsfaktor (se kapitel 15) med en kvinnlig kund som beter sig illa och aldrig går att göra nöjd, där jag både suckade uppgivet och skrattade igenkännande.
Jag gillar även de återblickar i historien med Charlottes mamma och hennes syster Sara som jag tycker förstärker och ger ett ytterligare djup till hela berättelsen.
Även om jag har en förkärlek till författarens serie om systrarna Stiernfors (som ni måste läsa!) och spänt ser fram emot del 3 i serien ( som släpps dagen innan min födelsedag!) så måste jag säga att denna bok gav mersmak efter mer nutida böcker av Frida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar